Organisatie Expert & HR Business Partner


We willen in de toekomst kunnen werken, vandaag de toekomst voorspellen en voorbereidingen treffen voor wanneer de toekomst vandaag wordt.

Ik start met een HR en Organisatie Audit om te kijken wat de stand van zaken is. Waar verliezen we tijd? Waar loopt het vast? Wat loopt niet zoals het hoort? Door te organiseren ga je al heel wat verlichting brengen binnen je bedrijf. Werk gaat sneller en efficiënter, werk wordt lichter voor de werknemers. Het is niet zo dat je hierdoor automatisch gemotiveerde medewerkers krijgt, maar ze merken wel een (groot) verschil, en dat is eigenlijk al de belangrijkste verandering die je in fase 1 kan bekomen. Ze voelen 'het gaat de goede richting uit.'

Je kunt je metrics en analyses gebruiken om te optimaliseren (nog steeds eerder reactief). Veel beter is het wanneer je je data proactief en predictive kunt gaan inzetten en gebruiken. Dan ga je van probleem oplossend naar probleem voorspellend.

Het is eigenlijk een transformatie teweegbrengen binnen HR.

Twee dingen die moeilijk zijn rond simplicity:

- simplicity is complex genoeg

- om tot simplicity te geraken moet je doorheen heel wat complexity ploeteren.

Here's the thing: 

To grow any business you need three things: People, Systems and a Strategy.

3. Motivation drives Next Level Results.

Result: You and your team have peace of mind, energy, focus and efficiency to take on any new challenge and grow your business next level.


Bouw een bedrijf dat werkt

1. Structuur

Elk succesvol bedrijf bestaat uit zeven belangrijke divisies. Als een van deze divisies ontbreekt of niet goed is georganiseerd, heeft dat gevolgen voor de hele bedrijfsvoering.

Een sterk bedrijf heeft zijn structuur en workflows duidelijk gedefinieerd. Dit gaat verder dan de bekende organigrammen: het beschrijft niet alleen de divisies, functies en rapporteringslijnen, maar toont ook de onderlinge verhoudingen tussen de divisies en functies.

Uiteraard behoren Marketing, Sales, HR, Finance en Productie tot de zeven noodzakelijke divisies. Door deze elementen goed in kaart te brengen en logisch te organiseren, creëer je duidelijkheid en overzicht over heel je bedrijf.

Een gestructureerd bedrijf zorgt voor duidelijkheid, motivatie & resultaten

2. Strategie

3. Products & Processes

Elke divisie is verantwoordelijk voor een of meerdere sub- en eindproducten, die één voor één bijdragen aan het finale product van het bedrijf. Dat kunnen dus zowel interne als eindproducten zijn die aan klanten worden geleverd. Om ervoor te zorgen dat je medewerkers weten wat er van hen verwacht wordt, is het belangrijk om deze producten in kaart te brengen, helder te formuleren en kenbaar te maken. 

HR 
Marketing zorgt voor kwalitatieve leads. 

Daarnaast heeft elk product zijn eigen standaard creatieproces.  Enkel dan kan de kwaliteit ervan gegarandeerd worden, behaal je voorspelbare resultaten en kan je het resultaat beïnvloeden naarmate dat nodig is. 

Op deze manier breng je de gehele workflow van je bedrijf in kaart. Voeg je hier kwantitatieve en kwalitatieve KPI's aan toe, dan heb je als CEO of HR Business Partner een heel duidelijk beeld over je business, de resultaten maar ook over de problemen die zich voordoen. Het geeft je de mogelijkheid om heel snel te schakelen. 

Gestroomlijnde processen bevorderen de kwaliteit, kwantiteit en snelheid van de productie.

Hoe eenvoudiger de productie, hoe groter de motivatie. 


Hoe groter de motivatie, hoe meer Next Level Results.

4. People

Tenslotte zijn er nog je medewerkers. Zonder mensen geen bedrijf.  

De juiste mensen op de juiste plaats.

De juiste mensen aantrekken,  Het is algemeen geweten dat hoe beter je onboarding, des te groter de kans dat nieuwe medewerkers langer bij je blijven. Dit heeft uiteraard alles te maken met het goed organiseren van je HR processen. 

Het is van cruciaal belang om je mensen te trainen. Niet alleen op de nodige skills, maar ook op de structuur van het bedrijf, de communicatielijnen en de standaard processen. 

Op die manier weten zij perfect waar ze staan, wat er van hen verwacht wordt en hoe ze resultaten dienen te behalen.

5. Communicatie

Het belang van een goede communicatie binnen een bedrijf, kan ik niet genoeg benadrukken. Nochtans loopt het hier nog dikwijls fout. 

  • Werkgevers en werknemers spreken soms een andere taal.
  • Collega's begrijpen elkaar niet.
  • Het is niet duidelijk wat er van een bepaald project verwacht wordt.
  • Taken worden niet duidelijk gecommuniceerd.

En zo loopt het mis. 

Het doel van goede communicatie is dat je boodschap volledig begrepen wordt door de andere persoon. Enkel dan vindt er werkelijke communicatie plaats. Werken aan een duidelijkere communicatiestrategie en algemeen begrip is dan ook een belangrijke pijler binnen mijn strategie.


Ik begrijp de vraag. Maar het tegendeel is waar. Door belangrijke taken te standaardiseren, creëer je meer headspace waardoor nieuwe creatieve ideeën kunnen ontstaan. Niet alles kan zomaar in een standaard proces gegoten worden. Maar waar het kan, zorgt het voor extra tijd en creativiteit.

De bedoeling van standaard processen is om duidelijkheid te brengen. Om werk eenvoudiger te maken, en niet om extra complexiteit toe te voegen. Ik onderzoek zorgvuldig hoe we dit het beste aanpakken voor jouw bedrijf.

We send our newsletter weekly. If you would like to update the frequency of the emails you get please update your preferences at the bottom of one of our newsletters.

7 Core Categories of Business

You need Systems

Een bedrijf dat helder is gestructureerd, geeft vrijheid en zekerheid. Zekerheid omdat je controle hebt over de standaarden en processen en kwaliteit. Zekerheid omdat het overzicht leidt tot het nemen van de juiste beslissingen op het juiste moment. Het geeft je de mogelijkheid om proactieve beslissingen te nemen ipv achter de feiten te moeten aanhollen.

Net zoals je topverkopers hebt die je alles kunnen verkopen ook al heb je het in. de verste verte nodig of heb je er überhaupt nooit aan gedacht om dat in huis te halen. Zo heeft iedereen zijn kwaliteiten. Het is niet omdat Jan een Topverkoper is, dat Piet dat ook is. Piet heeft andere kwaliteiten.

Dat geldt evenzeer voor mij. Het is nu eenmaal mijn sterkte om te organiseren en te optimaliseren. En het is nu eenmaal zo dat niet iedereen of elke medewerker die kwaliteit bezit. Maar ik ben er wel van overtuigd dat je minimum zo één persoon nodig hebt in je bedrijf. Tot zover dan mijn verkoopspraatje.

Mijn HR Strategie:

Eerst en vooral is het blangrijk om de bedrijfsstrategie te bestuderen en goed te begrijpen. Waar staan we nu? Waar willen we naartoe? En wat hebben we nodig om daar te geraken?

Daarna wil ik de HR strategie bekijken. In hoeverre ligt die in lijn met de bedrijfsdoelstellingen? Ook hier haal ik informatie uit om mijn aanpak te bepalen. Ik stuur bij waar nodig.

Eerst en vooral zal ik de organisatie in kaart brengen. Ik zal een duidelijke structuur gieten. De producten duidelijk formuleren en de processen in kaart brengen. Ik zie dat als een van mijn fundamentele taken.

Ik ga in gesprek met de lijnmanagers en CEO en o.b.v. alle vergaarde informatie zal ik mijn aanpak en strategie bepalen. Prioriteiten zullen dan ook duidelijk worden. Het kan zijn dat structuur inbrengen mijn eerste taak wordt, maar het kan ook zijn dat er eerst dringende brandjes te blussen zijn. Idealiter bouw ik een gestructureerd bedrijf en pak ik de nodige prioriteiten vast.

ik ben een echte problem solver. Ik ga vooral op zoek naar de oorzaak. Want eens de oorzaak duidelijk is, is de oplossing meestal vrij eenvoudig.

Ik ga daar niet moeilijk over doen: er zijn veel dingen dat ik weet. Maar ook heel veel dingen die ik niet weet. Alleen ben ik niet bang van wat ik niet weet. Omdat ik weet dat ik ervoor ga zorgen dat i k het te weten kom. Ik doe opzoekingswerk, ik vraag het aan mensen binnen het bedrijf, ik contacteer mijn netwerk, ik lees een boek. Whateveer er nodig is om de nodige informatie te verzamelen. Ik vraag feedback. Maar mijn ervaring binnen de bedrijfswereld stelt mij wel in staat om heel gemallijk mee te zijn met verschillende onderwerpen. Om een heel makkelijk inzicht te hebben in wat er nodgi is.

Als rechterhand heb je ook een berede kijk nodig op het bedrijf en de mensen. Ik heb me toen ook heel erg beziggehouden met de vraag: wat is er nodig? Ik heb een beeld van hoe een ideaal bedrijf dient te functioneren, en ik zal er alles aan doen om dat binnen de mate van het mogelijke na te streven.

De juiste beslissingen op het juiste moment

Fase I

Fase II

Fase II

Big Results are for the Action Takers